Mitä natiivimainonta on? Mitä hyötyä siitä on? Miten sitä pitäisi tehdä? Miten sitä ei pitäisi tehdä? Näihin kysymyksiin - ja muutamaan muuhunkin - olemme koonneet vastauksia tälle sivulle.
Mitä natiivimainonta on? Mitä hyötyä siitä on? Miten sitä pitäisi tehdä? Miten sitä ei pitäisi tehdä? Näihin kysymyksiin - ja muutamaan muuhunkin - olemme koonneet vastauksia tälle sivulle.
Navigoi sinua kiinnostavaan osioon
Voit hyödyntää alla olevia linkkejä ja siirtyä suoraan kiinnostavimpaan osioon:
Natiivimainonta on yrityksen sisältömarkkinointia maksetussa mediassa. Se on siis kaupallista sisältöä, joka on perinteisen mainosmateriaalin sijaan jotain muuta lisäarvollista sisältöä, kuten tekstiä, kuvia tai videota. Toteutusmuodot ovat esimerkiksi kaupalliset artikkelit eli advertoriaalit printissä tai verkossa, opastavat videot ja listat, vaikuttajan kanssa toteutettu bloggaaminen tai vloggaaminen tai vaikkapa kaupalliseen tarkoitukseen kootut testiryhmät. Koska natiivimainonnan keinot ovat journalismista tuttuja, tulee natiivimainonta ja siihen ohjaavat elementit merkitä selvästi niin, että niistä löytyy MAINOS-maininta ja mainonnasta maksavan yrityksen nimi.
IAB määrittelee natiivimainonnan näin: Natiivimainos on mainosmuoto, jonka ulkomuoto on yhteneväinen ympäristönsä kanssa, ja sen sisältö on linjassa sivuston muun sisällön kanssa. Yleisimmin natiivimainoksia on löydettävissä medioiden, sosiaalisten medioiden ja hakukoneiden sivustoilta.
Natiivimainonnassa viesteille on enemmän tilaa kuin perinteisessä mainonnassa, ja ratkaisujen etu on niiden aktivoiva luonne. Erilaisia elementtejä ja kerrontatapoja on useita, ja niitä on helppo yhdistää eri tarpeisiin, halutaanpa sitten opastaa, inspiroida tai aktivoida.
Summa summarum, natiivimainonta on parhaimmillaan hyvin kustannustehokas markkinointikeino kaupallisiin tavoitteisiin pääsemiseksi. Natiivimainonta on kovassa kasvussa: Vuonna 2017 kasvua oli 45 % edelliseen vuoteen verrattuna, eikä ole syytä epäillä, että kasvu olisi siitä hidastunut.
Natiivimainonta:
Kaupallista sisältöä, joka julkaistaan maksua vastaan ostetun median kanavissa. Sisältö on tyypillisesti julkaisevan median tuottamaa, kanavalle räätälöityä sisältöä.
Sisältömarkkinointi:
Yrityksen omassa mediassa (tyypillisesti kotisivulla tai somessa) sijaitsevaa sisältöä. Sisältömarkkinointi on kokonaisvaltainen toimintamalli, jossa yrityksen omilla sisällöillä houkutellaan ja palvellaan tärkeitä kohderyhmiä tavoitteena kaupallinen tai muu hyöty.
Natiivimainonnan vahvuus ei ole nopeissa tuloksissa, vaan pitkäaikaisessa imagon ja myynnin kehittämisessä. Se on perinteistä mainontaa uskottavampi tapa rakentaa kokonaan uusia asiakassuhteita tai muokata markkinaroolia suhteessa kilpailijoihin ja tätä kautta tukea liiketoiminnan kehitystä.
Natiivimainonnassa kontaktin laatu on siis huomattavasti kontaktien määrää merkittävämmässä roolissa, sillä natiivimainonnan ydin on jo kiinnostuneen asiakkaan sitouttamisessa. Natiivimainonta onkin oivallinen työkalu esimerkiksi brändilähettiläisyyden ja ansaitun näkyvyyden kehittämiseen. Parasta natiivisisältöä pystytään tuottamaan, kun mainostajan strategia ja liiketoiminnalliset, mitattavat tavoitteet ovat selvät. Mainostajan olemassa olevaa sisältömarkkinoinnin materiaalia pystytään myös hyödyntämään natiivituotannoissa.
Natiivituotanto onkin erinomainen sisältömarkkinoinnin taktinen tuki, jota kautta pystytään ohjaamaan juuri oikeita kontakteja yrityksen omiin kanaviin.
TNS Kantarin Sisältö- ja natiivimarkkinointi Suomessa 2016 -tutkimuksen mukaan kuluttajat vaativat natiivimainonnalta laadukasta sisältöä. Nämä teesit ovat edelleen ajankohtaisia, kuten Otavamedian natiivitiimin vetäjä Maarit Nykänen kirjoittaa tuoreessa IABlogissaan.
Brändin tulisi:
Natiivimainonta voi palvella monenlaisia tavoitteita. Onnistunut natiivimainonta vaatii kuitekin selkeät ja realistiset tavoitteet.
Natiivimainonta on tehokas keino pyrkiä vaikuttamaan brändin mielikuviin, koska natiivisisällössä yrityksen viestille on enemmän tilaa ja sen kerrontakeinot ovat monipuolisia. Viesti on mahdollista kertoa esimerkiksi kuvan, tekstin, videon tai jopa pelin muodossa. Brändimielikuvan muokkaamisen lisäksi natiivimainonta toimii tutkitusti erinomaisesti myös ostokiinnostuksen herättäjänä. Lue lisää mainonnan tunnusluvuista.
Allaoleva casevideo kertoo, miten Marabou Premium onnistui natiivimainonnan keinoin vahvistamaan haluttua premium-mielikuvaa. Case-artikkelin voit lukea täältä.
(juttu jatkuu videon jälkeen)
Kerro meille, millaisen kohderyhmän haluat kampanjallasi tavoittaa ja valitsemme Otavamedian valikoimasta siihen sopivan verkkoalustan ja lehden, johon räätälöimme kohderyhmää puhuttelevan natiivimainossisällön. Käytössämme on myös kattava sosiaalisen median verkosto, jota hyödynnämme kampanjoissa.
Hakukoneoptimointi kuuluu olennaisena osana natiivimainoskampanjaan. Hakukoneet arvottavat verkkopalvelumme korkealle, joten niissä julkaistu natiivisisältö nousee hakutuloksissa tehokkaasti esille. Kun linkkaamme natiivisisällöstä yrityksesi sivuille, jaamme sille arvostusta, jolloin yrityksen verkkosivun näkyvyys hakukoneessa paranee.
Kun tavoitteenasi on kerätä yhteystietoja esimerkiksi yrityksen uutiskirjettä varten, natiivisisältöjen kautta se onnistuu helposti ja tietosuojalakia noudattaen. Kilpailut ja kyselyt ovat hauskoja ja käyttäjäystävällisiä keinoja koota yhteystietoja.
Tunnuslauseemme on: kalleinta on sisältö, jota ei lueta. Natiivisisältö on luontainen keino ohjata haluttuun sisältöön, jonne lukijat eivät ole vielä löytäneet. Näin sisältö saa ansaitsemansa yleisön.
Kun haluat kerätä kuluttajilta tietoa yrityksesi tuotteista tai palveluista, pystymme tuottamaan sitä nativiisisällön yhteydessä olevan kyselyn avulla.
Yhdistelemällä erilaisia natiivimainonnan muotoja, kuten artikkeleita, vaikuttajamarkkinointia ja advertoriaaleja, saamme näyttävää pöhinää yrityksen ympärille. Sisällöillä luomme keskustelua ja tunteita sekä jaamme tarinoita, mitä ilmiön muodostuminen edellyttää.
Kaksi erilaista casea kertovat natiivimainonnan toimivuudesta. Electrolux onnistui mm. bloggaajien avulla vahvistamaan top-of-mind-asemaansa liesimarkkinoilla.
Venetarvikkeiden verkkokauppa US Parts puolestaan lisäsi selvästi myyntiään - printtiadvertoriaalin avulla.
Haluatko oppia lisää natiivimainonnasta?
Mitä natiivimainonta on? Mitä hyötyä siitä on? Miten sitä pitäisi tehdä? Miten sitä ei ainakaan kannata tehdä? Muun muassa näihin kysymyksiin saat vastaukset ilmoittautumalla mukaan ilmaiselle "natiivimainonnan verkkokurssillemme" - läksyttömyystakuulla!
Ilmoittaudu mukaan 👇👇👇
Ajankohtaiset, puheenaiheet sekä rajattomat oman ja ostetun median mahdollisuudet.
Maistraatinportti
00015 Otavamedia
puh. 09 15 661